Ecuador

Menighetsarbeid og lederoppfølging

Menigheten Noas ark i Guayaquil

Pastorfamilien Venås Celi, var i tiden før de kom til Norkirken Molde engasjert i å bygge menighet i Guayaquil, Ecuador. Det gjør at relasjonene mellom menigheten i Guayaquil og menigheten vår er gode. Denne menigheten ble plantet i 2001 av familien til Kathy (kona til Odd Magnus), og har siden den gang vært en viktig bidragsyter i sitt lokalsamfunn og for å gjøre Jesus kjent i dette området.

Helt siden starten har denne menigheten vært preget av mange barn og unge, og har fortsatt et rikholdig arbeid blant både voksne og barn. Menigheten befinner seg i et nybyggerområde med mange sosiale og familiære utfordringer, og har derfor alltid et fokus på hvordan svare på disse utfordringene gjennom sitt arbeid. Opp igjennom har både ferieskole, matutdeling, rusforebygging, idrett, opplegg for ulike aldersgrupper, Soul Children og mye annet vært med på å gjøre nettopp dette.

Gode relasjoner

I 2019 hadde vi gleden av å ha besøk av tidligere pastor med kone, Gonzalo og Sonia Celi i menigheten vår. De var aktivt med og bidro med både forkynnelse og praktisk arbeid her i menigheten. Norkirken Molde har vært engasjert i å støtte arbeidet i menigheten gjennom besøk, økonomisk støtte og bønn. Da Ecuador var rammet av jordskjelv i 2016, var også Norkirken Molde med på å støtte dette økonomisk.

I juni 2019 går relasjonen andre veien når pastorfamilien skal ned og tjene i menigheten i en måned på vegne av Norkirken Molde. Slik opplever vi en god relasjon som gir god velsignelse i begge retninger.

Se mer av arbeidet i denne videoen

Menigheten Noas ark er en del av den nasjonale lutherske kirken i Ecuador (IECLE), og igjen er en del av det arbeidet Normisjon har vært med på å starte og utvikle i Ecuador. Dette kan du lese mer om i linken under.