Konfirmasjon

Et fantastisk år for å bli utfordret til å ta grundige og gode valg for fremtiden

Konfirmant 23/24

I tiden som konfirmant tas mange viktige valg, og vi ønsker å bidra til å gi konfirmantene det beste. Vårt mål er at konfirmantene skal oppleve at å være konfirmant i Norkirken Molde er en god kombinasjon av et trygt fellesskap, gode forbilder og Jesus.

Vi tilbyr et spennende opplegg du kommer til å kose deg stort med! Som menighet ønsker vi å satse på at ungdommer kan bruke et år på å ta gode valg videre i livet samtidig som de virkelig får mulighet til å kose seg og bygger relasjoner.

Hva vil det si å være konfirmant i Norkirken Molde?

Å være konfirmant i Norkirken Molde vil innebære at du vil få et veldig spennende år der du vil få mange gode vennskap, du vil bli utfordret på hvordan Jesus kan være en del av livet ditt, og hvordan du kan ta gode valg i dette viktige året som kan være med på å sette retningen for fremtiden din.

Du vil også få mulighet til å ta del i Norkirken, og få et innblikk i hvordan det er å være med i en aktiv og spennende menighet.

Kan jeg være konfirmant i Norkirken Molde?

Vårt konfirmantopplegg er åpent for alle som ønsker det!

Man trenger ikke å være medlem av Norkirken Molde for å konfirmere seg hos oss, og noen av konfirmantene er ikke medlemmer fra før. Det gjør ingenting om du ikke kjenner noen når året starter, det blir du nemlig veldig fort!. Her kan man komme som man er, uansett tro og kirkebakgrunn. Derimot er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen, og krever at konfirmanten er døpt før konfirmasjonsdagen. Hvis dette byr på utfordringer, ta kontakt for god dialog om dette.

Hva lærer konfirmantene i løpet av året?

Som konfirmant i Norkirken Molde vil du gjennom samlingene få lov til å utforske den kristne troen, og hva det innebærer å tro på Gud. Mennesker er forskjellige og uttrykker derfor tro på ulike måter. Dette skal vi se nærmere på i løpet av året.

Til undervisning vil vi bruke et konsept kalt "Smak og se". I salme 34:9 står det: "Smak og se at Herren er god! Salig er den som søker tilflukt hos Ham." Gjennom dette opplaget ønsker vi at konfirmantene skal få bli kjent med Gud, og se at Han er en god Gud som ønsker ett personlig forhold til hver av konfirmantene. "Smak og se" passer for deg som er nysgjerrig, søkende, troende eller ikke har noe forhold til tro i det hele tatt. Dette er uansett en god mulighet til å bli bedre kjent med Gud.

Hva er konfirmante med på i løpet av året?

• Konfirmantsamlinger ca annenhver onsdag i måneden kl 17-20, med første samling 20. september 2023. Her blir det middag ved ankomst, sosialt, lek og fokus på ulike temaer hver gang.
  • Bli-kjent-tur i september
  • Deltagelse på storsamlinger i løpet av året
  • Deltakelse i Norkirkens ungdomsarbeid, Revive, og tjeneste noen ganger under disse arrangementene.
  • Tenåringskonferansen IMPULS Molde
  • Praksisgrupper med opplæring eller praksis innenfor ulike arenaer og interesser.
  • Konfirmasjonsgudstjeneste søndag 19. mai

For de neste årene er følgende datoer for konfirmasjonsgudstjeneste satt opp:

• 19. mai 2024
  • 8. juni 2025
  • 24. mai 2026

Hva er prakisgrupper?

Alle konfirmanter er midt i det med å oppdage sine gaver og talenter. Derfor får alle mulighet til å velge et område de har lyst til å finne ut mer av i følgende grupper som vil være ca en gang i måneden. Dette vil være å bidra på ulike måter under barn - og ungdomsarbeidet i menigheten.

Hvis noen konfirmanter kommer fra andre steder enn Molde er det også mulig å få til en ordning der praksisgruppe kan gjennomføres lokalt om det er ønskelig.

Hva koster konfirmantåret?

Vi har valgt å ha en pris som skal dekke alt som skjer i løpet av året. Derfor koster konfirmantåret 2500 kr (3000 kr etter 1. juli)

Dette inkluderer:

• Middag, materiell og ressurser på konfirmantsamlingene
  • Opplegget i praksisgruppene med seminar og undervisning
  • Bli-kjent-tur, leir og IMPULS MOLDE

Det eneste som vil komme i tillegg er mat som hver enkelt ønsker på turene de skal på.

Det er også mulig å bli med på IMPULS Trondheim, men dette dekkes i tillegg av hver enkelt konfirmant.

Hvordan kan jeg melde meg på?

Påmeldingen er åpen allerede nå, og frem til informasjonsmøte for konfirmanter og foreldre som vil være onsdag 06. september kl 1900-2100

Påmelding til konfirmasjonsåret gjøres ved å fylle ut skjemaet under.

Påmelding til neste års konfirmasjonsopplegg

Pris før 1. juli: 2500 kr

Pris etter 1. juli: 3000 kr

Har du spørsmål om opplegget er det bare å ta kontakt!