Hjelp til flyktninger

Menighetens godhetsbidrag i en utfordrende flyktningesituasjon

For jeg var sulten, og dere ga meg mat. Jeg var tørst, og dere ga meg å drikke. Jeg var fremmed, og dere tok imot meg. Matt 25,35

Hjelp til flyktninger

Som menighet opplever vi et tydelig kall til å bety en forskjell for våre medmennesker. I tillegg opplever vi nå også en konkret utfordring som Molde kommune og flyktningetjenesten ønsker å ha oss med på.

Derfor ønsker vi å kartlegge hvem som ønsker å være med på hva i forhold til de behov vi nå ser blant de flyktninger som allerede er eller er på vei hit til Molde.

Til sammen har vi en utrolig mulighet til å bidra, så hvert eneste steg, tidsbruk og initiativ vil være til stor hjelp når vi gjør det som en stor familie.

Hvordan du kan bidra

Her kommer 7 måter du kan bidra med hjelp på.

• Ordne til leiligheter
  • Praktisk utstyr
  • Relasjonell hjelp
  • Arbeidsplass
  • Aktiviteter for flyktninger
  • Boplass
  • Pengegave

1. Ordne til leiligheter - Vi har mulighet til å ta på oss ansvar for å installere og ordne steder til der flyktningene skal flytte inn. Bære inn og skru sammen møbler, innrede så det blir fint, med mulighet for å ta imot og hjelpe til med innkjøp av det de ellers trenger. Kommunen fikser det som skal inn, men vi kan få ansvar for å installere alt i spesifikke hjem.
  2. Praktisk utstyr - kan være forskjellige behov som vil dukke opp, som feks. barnestoler, babyvogn, babyseng, fritidsklær, barneklær, Powerbanks, mobilladere, madrasser +++
  3. Relasjonell hjelp - kan være integrering av flyktninger i fellesskapet, hjelpe til med å vise viktige steder i byen, hjelpe å søke asyl på politihuset, osv.
  4. Arbeidsplass - har du via din arbeidsplass mulighet til å tilby jobb for en kortere eller lengre periode
  5. Aktiviteter for flyktninger - vi vil søke om midler til å ha noen aktiviteter å tilby til de som kommer (f eks middag med legoklubb for barna). Her kan du enten bidra på noe som allerede finnes, eller være med og starte opp noe som kan være til hjelp i det sosiale for de som kommer.
  6. Boplass - har du rom, leilighet eller en del av eget hjem du ønsker å stille til disposisjon, så vil det være stort behov for det. Dette kan være på kort eller lang sikt.
  7. Pengegave - Vippsnr 744544: "Hjelp til Ukraina)

Meld deg på her

Skriv opp i skjemaet under hvordan du/dere ønsker å bidra, det kan være som enkeltperson, familie, smågruppe osv.

Dette er ikke bindende, men gir oss mulighet til å utfordre mer spesifikt på det hver enkelt faktisk kan tenke seg å bidra med ut fra hva som passer.

Kontakt

Ta gjerne kontakt om du har andre innspill eller ideer til hvordan bidra inn i denne konkrete situasjonen.

Odd Magnus Venås - 97128928

Peder Skjeldal - 90765959